زمان تقریبی مطالعه: 3 دقیقه
 

عصمت الانبیاء و الرسل‌ (کتاب)





«عصمة الانبیاء و الرسل» اثر علامه سید مرتضی عسکری تالیف قرن حاضر به زبان عربی می‌باشد.


۱ - معرفی اجمالی کتاب



موضوع عصمت انبیا از جمله مسائل مورد اختلاف میان شیعه و سنی بوده است. بدین شکل که آیا انبیاء عظام در اعمال و رفتار خود مصون از گناه و معصیت هستند یا خیر؟ شیعه معتقد به عصمت تمامی انبیاء الهی از هر گناه کبیره‌ای است و در مقابل اهل سنت قائل به عصمت انبیاء نبوده و تنها پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم را آن هم فقط در موضوع وحی و دریافت و القاء آن به مخاطبان معصوم دانسته است. (نظر مشهور اهل سنت).

۲ - انگیزه تالیف



روشن ساختن موضع شیعه در مساله مورد اختلاف. با این توضیح که انگیزه مؤلف پایان دادن به اختلافی است که در این مساله اعتقادی میان مسلمانان وجود داشته و به این شکل وحدت کلمه بیشتری میان مسلمانان محقق گردیده و مانع ایجاد شکاف بیشتر در برخی مباحث کلامی می‌گردد که این مهم حاصل نمی‌گردد مگر با تمسک به قرآن کریم و سنت نبوی صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم .

۳ - ساختار کتاب



عصمة الانبیاء و الرسل در حقیقت کتابچه‌ای می‌باشد که با فهرست و مقدمه‌ای نسبتا کوتاه اما فراخور با حجم کتاب آغاز گردیده و بدون فصل و یا باب بندی بلکه با شماره اعدادی در چند قسمت مجزا مطالبی ارائه و کتاب به پایان برده شده است.
[۱] عصمت الانبیاء و الرسل‌، سید مرتضی عسکری، ص۳-۷۱.


۴ - گزارش محتوا



مولف به تبیین دیدگاه شیعه در مسئله عصمت انبیا پرداخته و به رفع ابهامات موجود مبنی بر عدم عصمت انبیا اهتمام می‌ورزد در پنچ قسمت مطالب خود را ارائه میدهد:
۱- تبیین دلائل قرآنی عدم نفوذ شیطان در اعمال انسان‌های مخلص و خلفاء الهی پرداخته و برای اثبات ادعای خود از آیاتی از قرآن کریم شواهدی را بیان نموده و بدین شکل ثابت نموده است که شیطان هرگز نمی‌تواند بر بندگان مخلص خداوند سلطه داشته باشد.
۲- بررسی تاثیر عمل انسان‌ها در جاودانگی شدن عمل و منتشر ساختن آثار با برکت و یا شوم بر زمان و مکان که با استفاده از آیاتی از قرآن کریم به این بحث پرداخته است.
۳- موضوع عصمت خلفای الهی از معصیت را تشریح نموده است. و راز آن را در تجسم آثار واقعی اعمال اعم از صالح و فاسد برای پاکان بیان نموده و برای درک بهتر مطلب به بیان تمثیلاتی از امور دنیوی می‌پردازد.
۴- به روایات دروغی اشاره نموده است که نسبت‌های ناروایی را در باب ازدواج پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم با همسر طلاق گرفته زید یعنی زینب دختر جحش و نیز به نسبت‌های ناروایی که به حضرت دواود با بیوه زن اوریا داده شده اشاره و آنها را رد نموده است.
۵- به آیاتی اشاره نموده است که در تاویل و تفسیر آن خطا و اشتباه صورت گرفته و در نتیجه معصیت به خلفای الهی نسبت داده شده است.

۵ - نسخه شناسی



نسخه حاضر بدون هرگونه مشخصات و شناسنامه‌ای که بتواند گویای مشخصات چاپ باشد در سلسله مباحثی با عنوان «علی مائدة الکتاب و السنة» در قطع جیبی و در ۸۰ صفحه و با پاورقی‌های بسیار مختصر و برخی توضیحات ضروری به چاپ رسیده است.

۶ - پانویس


 
۱. عصمت الانبیاء و الرسل‌، سید مرتضی عسکری، ص۳-۷۱.


۷ - منبع



نرم افزار تاحضور، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی.



آخرین نظرات
کلیه حقوق این تارنما متعلق به فرا دانشنامه ویکی بین است.